Zo blijf je vooruit gaan met je zaak in tijden van heftige emotie

Veronica Demarest

Als je wereld op z’n kop lijkt te staan is het onmogelijk om vooruitgang te boeken. Of niet? Voor zelfstandigen is het geen optie om stil te staan tijdens turbulente tijden. En het is onmogelijk om je emoties even te parkeren. Toch kan je wel degelijk vooruit, zonder in robotmodus te gaan.

Twee non-negotiables

Jezelf dwingen aan je bureau te gaan zitten, allerlei afleidingen creëren, of dagenlang huilen… Het zijn allemaal begrijpelijke reacties. Maar niet erg bevorderlijk voor je business of je zelfwaarde.

Hier mijn 2 non-negotiables voor lastige tijden

  1. Feel all the feels, maak ruimte om om te gaan met je emoties
  2. Slimme actie. Ga niet in ‘t wilde weg taakjes doen, maar stop ook niet met actie nemen.

Hoe je dat precies doet? Read on.

"Op het moment dat je beseft wat je aan ‘t doen bent, heb je de mogelijkheid om andere keuzes te maken - of net niet. Geef dan lekker toe aan je goestingske, of switch naar een meer constructieve manier."

Ruimte voor emoties

Bundel

Heftige emoties zoals paniek of groot verdriet uiten zich sowieso. Ze dringen zich op, ook al heb je daar geen oren naar. Het heeft geen zin om deze te negeren. In de eerste momenten laat je uiteraard je gevoelens de vrije loop. Probeer er dan niet op in te grijpen. Laat jezelf toe om de eerste golf over je heen te laten rollen.

Na de eerste intense lading komt er een opening, een ruimte. Forceer dit niet, maar laat het wel toe als het zover is. Vanaf dan kan je wat meer richting geven. Voorzie tijd en ruimte om op een constructieve manier met je emoties om te gaan. Gezonde ‘coping’ kan op veel manieren.

Hier een reeks voorbeelden om je te inspireren:

  • schrijven (journaling)
  • creatief zijn (boetseren, schilderen, tekenen)
  • fysieke expressie (dansen, zingen)
  • mediteren
  • erover praten met iemand (plan een telefoontje met een goede vriend)
  • wat slow yoga
  • een rustige wandeling

Je hebt automatisch een voorkeur voor één of meerdere dignen. Doe wat jou aantrekt. Jij weet best wat “jouw manier” is.

Minder gezonde manieren om ermee om te gaan, zoals wegvluchten in Netflix of Oreo’s bingen, zullen nog voorkomen. Wees dan niet hard voor jezelf. Op het moment dat je beseft wat je aan ‘t doen bent, heb je de mogelijkheid om andere keuzes te maken – of net niet. Geef dan lekker toe aan je goestingske, of switch naar een meer constructieve manier.

Vooruitgang maken

Na de initiële shock nam je de ruimte voor je gevoelens. Een stemmetje in je hoofd zegt dat je nu terug vooruit kan.

Snel proberen dingen af te vinken om een boost te krijgen in plaats van écht iets aan te pakken, is dan verleidelijk. Je grijpt misschien naar je inbox om het aantal onbeantwoorde mails naar beneden te krijgen. Of duw je net het werk mentaal weg, en staar je voor je uit ipv productief te zijn? Neem je werktijd in handen. Alleen zo kan je die goed besteden.

Ga aan je bureau zitten, ook al staat je hoofd er niet naar. Het is een groot misverstand dat je in flow moet zijn om productief te zijn. Flow is een staat die kan komen eens je bezig bent. Je hoeft er dus geen goesting in te hebben om iets te starten. Denk aan joggers. Ze genieten van het lopen – maar hebben geen goesting om voor dag en dauw hun warme bed uit te rollen en hun schoenen aan te trekken. Lopers weten het: de deur uit geraken is het lastigste werk

Stappenplan

Trek dus je spreekwoordelijke loopschoenen aan en neem een blad papier. Volg deze stappen en maak een eenvoudig plan voor de komende periode.

1. Brainstorm – enkel indien je product of dienst dringend aangepast moet worden

Deze blog gaat live tijdens de eerste lockdown van Covid-19. Een uitdaging voor veel ondernemers. Brainstorm hoe je je product of dienst kan blijven aanbieden mits aanpassingen, of – als dat niet mogelijk is – welke andere dingen je kan doen nu. Kies je ervoor iets anders aan te bieden, of neem je deze tijd om te werken aan de strategie van je zaak? Gooi gedurende 10 minuten al je ideeën op papier.

2. Verzamel

Breng je to do’s, strategische plannen en wilde ideeën bij elkaar. Verzamel oude krabbels en digitale notes en voeg ze toe aan de resultaten van je brainstorm, als ze nog relevant zijn.
Vaak denken we dat een nieuwe situatie een hele nieuwe aanpak vraagt. Maar – even eerlijk met jezelf – voordien wist je redelijk goed wat je best eens zou aanpakken. De kans is groot dat die dingen nog steeds relevant zijn.

3. Dringend en belangrijk

Duid de zaken aan die écht moeten gebeuren, en wel deze week. Hoeveel tijd heb je hiervoor nodig? Zet deze dingen eerst op de planning. Meestal zijn dit taken die je voor je uit schoof en die je dus niet zo graag doet. Tackle ze, zodat je er vanaf bent.

Is alle beschikbare tijd hiermee gevuld? Voila, je weekplanning is af. Get to it. Heb je nog tijd over? Over naar stap nummer 4.

4. Pick one

Ja, ik ga het zo eenvoudig maken. Kies er één. Jij kent jezelf en je business ‘t beste. Dus kies 1 ding.

5. Af genoeg

Bepaal wanneer je deze taak “af genoeg” vindt. Wees heel specifiek over waar je de lat legt. Vervang “website afwerken” door “zorgen dat klanten mijn diensten via de site kunnen kopen en mijn contactgegevens gemakkelijk terugvinden”.

Zo vermijd je eindeloos aan één iets te werken tot het perfect is. Want, spoiler alert, dat is nooit.

6. Voer uit

Go.

Herhaal stap 4 en 5 tot al je werktijd achter de rug is. Met andere woorden: kies één actie, voer uit. Kies je volgende actie, voer uit. Repeat tot je werktijd op is. Dat klinkt verraderlijk eenvoudig. Maar geloof me, in een periode van emotionele overload is simpel, beter.

Vermijd om continu taken af te wisselen voor ze af zijn. Doordat je aan één taak tegelijk werkt, maak je vooruitgang. Die vooruitgang zal je deugd doen en motiveren om aan de slag te blijven, ook in deze lastige periode.

Emotie op de agenda plaatsen

Creëer tijdslots in je agenda voor de 2 non-negotiables. Maak enerzijds tijd om te landen, om je emoties ruimte te geven. En ook om actie te nemen, om jezelf en je zaak die vooruitgang te gunnen. 

Ik bedoel dit niet star. Er komen momenten dat je iets gepland had, maar dat er iets tussen komt. Het kan zijn dat je tijdens je werktijd overvallen wordt door heftige emotie, of dat je plots een dringende opdracht krijgt van je grootste klant. Als je hier flexibel mee kan omgaan, komt dat je gemoedsrust ten goede.

Maar maak “reageren op” niet de norm. Laat je werkdag niet bepalen door de dingen die op je afkomen – dat soort dagen geeft nooit voldoening.

Neem dus je agenda in handen, en beweeg mee waar nodig. 

When the going gets tough, the tough get going

Wat maakt iemand een échte ondernemer? Het is niet iemand die nooit tegenslag ervaart. Het is iemand die stappen zet. Iemand die in niet-zo-ideale omstandigheden voor zichzelf én de business zorgt. Niet omdat zij/hij daar elke seconde van de weg zin in heeft, maar omdat het nu eenmaal het juiste is om te doen op dat moment.

Honoreer élk stuk van jezelf in moeilijke tijden. Het stuk dat zachtheid en self-care nodig heeft. En het stuk dat iets wil uitbouwen en een impact maken.

When the going gets tough, the tough get going.
You, my dear, are tough. Let’s go.

Af en toe een stille wenk in je inbox om je weer op goede weg te zetten?
Laat je naam en mailadres achter.

Share

Meer
artikels